Otázky a odpovědi

Ve spolupráci s Kompetenčním centrem IISSP
Ve spolupráci s Kompetenčním centrem IISSP

Vydáno

Aktualizováno 12. 11. 2024
  • Aktualizace obsahu
  • Úprava nefunkčních odkazů směřovaných na web MF
  • Publikace - Často kladené dotazy ke Změně komunikace CSÚIS a k tzv. CSÚIS – přechodnému období 2024
  • CSÚIS – přechodné období 2024 - publikace otázek 19 až 21

Centrální systém účetních informací státu (CSÚIS) - Otázky a odpovědi

Pro přehlednost uvádíme odkaz na webové stránky Ministerstva financí, kde je soubor veškerých nejčastěji řešených otázek a to jak technických, tak metodických za oblast účetnictví veřejného sektoru:

Často kladené dotazy k účetní reformě v oblasti veřejných financí

  • Otázky a odpovědi - účetní metody a postupy
  • Otázky a odpovědi - operativní účetní záznamy
  • Otázky a odpovědi - technické
  • Otázky a odpovědi - schvalování účetních závěrek
  • Otázky a odpovědi - účetní výkaznictví státu
  • Otázky a odpovědi - Pomocný analytický přehled

 

Často kladené dotazy ke Změně komunikace CSÚIS a k tzv. CSÚIS – přechodnému období 2024

Často kladené dotazy a příslušné odpovědi k tzv. přechodnému období 2024 (1. 7. 2024 – 31. 12. 2024) v souvislosti se změnou komunikace s Centrálním systémem účetních informací státu (CSÚIS), do kterého jsou zapojeny všechny účetní jednotky předávající výkazy do Centrálního systému účetních informací státu.

Otázky a odpovědi - přechodné období 2024

Často kladené dotazy k přechodnému období změny komunikace
číslo/rok  Otázka Odpověď
1/2024 Používám Šifrovací utilitu, mohu ji používat nadále? Ne, Šifrovací utilita již není podporována, mimo jiné i proto, že je postavená na zastaralých verzích knihoven a není možné ji aktualizovat. Doporučujeme používat buď Klienta CSÚIS (odkaz zde), nebo on-line prostředí Portál CSÚIS (odkaz zde).
2/2024 Mohu si stáhnout, nainstalovat a použít Klienta CSÚIS k tomu, abych poslal výkaz postaru (tedy s autentizací ZO jménem a heslem a zašifrovaný)? Ano, aktuálně dostupný Klient CSÚIS bude oba způsoby předávání výkazů podporovat po celou dobu přechodného období (tedy do 31. 12. 2024). Způsob předání výkazu Klient CSÚIS odvodí automaticky podle dat ZO, které má uložené (pro ZO s uloženými ZaISy předává zašifrovaný výkaz prostřednictvím původní webové služby, pro ZO s certifikátem nezašifrovaný výkaz na novou webovou službu) Po ukončení přechodného období (tedy po 1. 1. 2025) bude původní způsob předání výkazu z Klienta CSÚIS odstraněn.
3/2024 Jak zaevidovat novou ZO?

Novou ZO můžete evidovat dvěma způsoby:

  • V JIP/KAAS administrátor přiřadí uživateli činnostní roli CR116503 – Předávání výkazů CSÚIS,
  • V Portálu CSÚIS Zástupce účetní jednotky:
    • Zaregistruje novou ZO tím, že vyplní její kontaktní údaje a nahraje veřejnou část komerčního certifikátu, kterým se bude ZO autentizovat, nebo
    • Vytvoří vazbu své účetní jednotky na již existující ZO, kterou vyhledá pomoci ID ZO, nebo jména a příjmení ZO.
4/2024 Kdo je Zástupce účetní jednotky? Jedná se o uživatele v rámci příslušné účetní jednotky, který má přístup do datové schránky asociované s IČem účetní jednotky, nebo má v systému JIP/KAAS nastavenu roli CR116553 – Registrace Zodpovědných osob CSÚIS
5/2024 Jak zaevidovat Zástupce účetní jednotky?

Zástupce účetní jednotky se neeviduje. Zástupce účetní jednotky přistoupí k Portálu CSÚIS:

  • V JIP/KAAS administrátor přiřadí uživateli činnostní roli CR116553 – Registrace Zodpovědných osob CSÚIS, nebo
  • Autentizuje se uživatelským účtem k datové schránce organizace (datová schránka musí mít vazbu na ICO organizace a uživatel musí mít právo odesílat výkazy).
6/2024 Jak máme sehnat účet k datové schránce? Doporučovaným způsobem je přidělení činnostní role CR116553 – Registrace Zodpovědných osob CSÚIS v JIP/KAAS. Pokud není možná (např. z organizačních důvodů organizace) autentizace přes JIP/KAAS, nebo v případě autentizace přes ISDS není možné vytvořit účet pouze pro potřeby přístupu k Portálu CSÚIS, měla by postačovat koordinace s osobou, která již uživatelský přístup k datové schránce organizace má. Správa ZO, kterou ZÚJ vykonává, je koncipovaná jako jednorázová a neměla by zabrat delší čas – ZÚJ pouze spravuje ZO pro svoji organizaci, všechny ostatní úkony provádí již ZO sama.
7/2024 Jak vytvořit z Excelové tabulky validní XML výkaz? Žádný jednoduchý způsob neexistuje, je nutné vyhledat služby IT specialisty. Excel uložený jako XML není validní dle XSD schémat CSÚIS.
8/2024 Poskytuje MF nástroj pro přípravu výkazů ve formě XML? MF takovýto nástroj neposkytuje, XML je nutno vytvořit dle pokynu v Technickém manuálu dle aktuálního XSD balíčku v rámci účetního, nebo rozpočtového informačního systému ÚJ
9/2024 Může ZO využít starý i nový způsob přihlášení a předání výkazů najednou? Ne, převedení ZO na nový způsob komunikace je jednosměrná operace, od toho okamžiku už musí ZO provádět autentizaci a předávání výkazů novým způsobem. Výkazy příslušné účetní jednotky je možno předávat starým i novým způsobem najednou tak, že příslušná účetní jednotka bude mít přiřazenou „starou“ zodpovědnou osobu (přihlášení jménem/heslem) i „novou“ zodpovědnou osobu (přihlášení certifikátem) zároveň.
10/2024 Kdy budete podporovat registraci komerčních certifikátů NCA? Aktuálně podporujeme registraci komerčního certifikátu NCA pro potřeby autentizace ZO. Problémy s odmítnutím komerčního certifikátu NCA byly způsobeny problémy se stahováním CRL (seznamu odmítnutých certifikátů) a byly ve spolupráci s NCA odstraněny.
11/2024 Jak mám postupovat, pokud chci registrovat ZO s autentizací přes certifikát?

Proveďte následující kroky:

  • Sežeňte si komerční certifikát od CA akreditované v ČR,
  • Vyexportujte si veřejnou část certifikátu ve formátu .PEM,
  • Zaregistrujte si prostřednictvím Zástupce účetní jednotky certifikát v Portálu CSÚIS,
  • Pokud budete přistupovat prostřednictvím Klienta CSÚIS, stáhněte si ho ze stránek IISSP, případně jej alespoň spusťte (pokud již máte Klienta CSÚIS nainstalovaného, při spuštění se automaticky aktualizuje),
  • Přihlaste se buď prostřednictvím Klienta nebo Portálu CSÚIS.
12/2024 Musím se do JIP/KAASu také hlásit certifikátem? Přihlášení do JIP/KAAS se řídí pravidly JIP/KAAS a pravidly organizace, která v něm spravuje účty.
CSÚIS nemá na autentizaci v JIP/KAAS žádné zvláštní požadavky a nemůže tento proces žádným způsobem ovlivnit. Pro způsob autentizace v JIP/KAAS kontaktujte administrátora JIP/KAAS ve vaší organizaci.
13/2024 Musím registrovat certifikát do CSÚIS, když se hlásím přes JIP/KAAS? Ne, pokud se přihlašujete přes JIP/KAAS, neprovádíte v CSÚIS žádné aktivity. Postačuje pouze přiřazení příslušné činnostní role v JIP/KAAS.
Upozornění: Přihlášení přes JIP/KAAS vám umožní přístup pouze prostřednictvím Portálu CSÚIS. Pokud chcete používat Klienta CSÚIS nebo využívat přímo webové služby CSÚIS, musíte si registrovat ZO v Portálu CSÚIS (a nahrát k němu certifikát).
14/2024 Mohu si zaregistrovat certifikát přes Klienta CSÚIS? Ne. Certifikát je nutno zaregistrovat v rámci Portálu CSÚIS a teprve po tom, co je úspěšně nahrán pomocí Samoobsluhy ZO je možno tento certifikát vložit pro další použití do aplikace Klient CSÚIS.
15/2024 Kde mohu zjistit aktuální stav ZO přiřazených ke konkrétní ÚJ? Na Portále CSÚIS v samoobsluze ZO je vidět přehled aktuálně registrovaných ZO k přihlášené ÚJ.
16/2024 Jaké role v JIP/KAAS si mám registrovat pro přihlášení do Portálu CSÚIS.

V rámci JIP/KAAS v sekci „Přístup do informačních systémů“ zatrhněte položku „Přístupová role“ u systému IISSP a následně pod agendou „A388 - Veřejné rozpočty“ přiřaďte role následovně:

  • Role „CR116503 – Předávání výkazů CSÚIS“ pro přístup na úrovni Zodpovědné osoby
  • Role „CR116553 – Registrace zodpovědných osob CSÚIS“ pro přístup na úrovni Zástupce účetní jednotky

Jeden uživatel může mít obě role najednou.

17/2024 Je možné využít přístupy a přihlášení certifikátem, které používáme do systémů RISRE a RISPR i do nového rozhraní CSÚIS pro zasílání nešifrovaných výkazů? Ne, je nutno si zaregistrovat (migrovat) novou Zodpovědnou osobu v CSÚIS a do ní nahrát certifikát.
18/2024 Při předání podepsaného výkazu systém hlásí, že podpis není platný. Ověřte, že používáte správný formát elektronického podpisu, zejména správnou verzi hashovacího algoritmu SHA-2 (více informací v Technickém manuálu nebo zde).
19/2024 Je možno založit speciální „technickou“ Zodpovědnou osobu pro komunikaci prostřednictvím webových služeb z EKISu? V rámci Agendy ZO se nerozlišuje mezi klasickou ZO, která komunikuje prostřednictvím Portálu CSÚIS a „technickou“ (systémovou) ZO, která slouží pro autorizaci do webových služeb při automatizované komunikaci z EKISu. V případě, že potřebujete novou ZO pro autorizaci do webových služeb, založte standardní ZO pomocí samoobsluhy na Portále CSÚIS. Do polí jméno, příjmení a kontakt na ZO doporučujeme uvést administrátora vašeho systému.
20/2024 Jak pracovat s certifikátem na Tokenu? Certifikáty uložené na tokenech se nahrávají stejným způsobem jako certifikáty z uložiště Windows. Certifikát vyhledáte na svém umístění na disku a uložíte. Případně je možné veřejnou část certifikátu dohledat na webu vydávající certifikační autority. Pokud byste měli problém s použitím certifikátu z tokenu, ujistěte se, prosím, že máte token ve Vašem počítači plně zprovozněn, případně kontaktujte Service Desk. Do požadavku uveďte detailní popis chyby včetně screenshotů obrazovek s chybovým hlášením.
21/2024 Co dělat v případě vypršení platnosti certifikátu? Před vypršením platnosti certifikátu vloženého v profilu ZO obdrží ZO email notifikaci a následně je nutno pomocí samoobsluhy na Portálu CSÚIS před vypršením platnosti nahrát certifikát nový. Pokud dojde k vypršení platnosti certifikátu je nutno požádat ZÚJ, aby aktualizaci certifikátu u příslušné ZO provedl.
22/2024 Kdo je mým lokálním administrátorem JIP/KAAS, případně kde požádat o podporu? Požadavek na podporu vč. dotazu kdo je lokální administrátor lze zaslat na helpdesku JIP/KAAS.
Pracovníci helpdesku jsou připraveni odpovídat na vaše dotazy v pracovní dny mezi 8 a 18 hod. Telefonní číslo: 222 13 13 13 E-mailová adresa: helpdesk@czechpoint.cz 
Alternativně je možno využít Formuláře pro zřízení přihlašovacích údajů
O zřízení přihlašovacích údajů pro lokálního administrátora požádejte prostřednictvím formuláře dostupného na adrese.
Pomocí stejného formuláře můžete rovněž požádat o reset přihlašovacích údajů, ale také o zaslání aktuálního seznamu lokálních administrátorů do Datové schránky.