Státní pokladna (SP)
Vydáno
Aktualizováno 26. 4. 2022
- Aktualizace obsahu
Úvodem k projektu Státní pokladny
Ze srovnání fungování procesů a systémů řízení veřejných financí v České republice s procesy a postupy, které uplatňují hospodářsky vyspělé země Evropské Unie, a které pro vedení a správu veřejných financí doporučuje Světová banka a Mezinárodní měnový fond vyplynula potřeba využívat moderní informační technologie ve správě veřejných financí.
Z tohoto důvodu Vláda ČR usnesením vlády č. 169 ze dne 9. února 2005 schválila záměr vytvořit Státní pokladnu. V závěru roku 2008 došlo k podpisu smlouvy mezi Ministerstvem financí a společností IBM Česká republika, spol. s r.o. za účelem realizace projektu Integrovaného informačního systému Státní pokladny (IISSP) mezi jehož hlavní funkce patří:
-
centralizace příjmů,
-
řízení výdajů,
-
řízení státních aktiv,
-
řízení likvidity,
-
řízení státního dluhu,
-
finanční plánování.
-
platební styk,
-
kontrola,
-
účetnictví,
-
výkaznictví.
Funkce můžeme rozdělit na:
-
klíčové (centralizace příjmů, řízení výdajů, řízení státních aktiv, řízení likvidity, řízení státního dluhu) a
- podpůrné (finanční plánování, platební styk, kontrola, účetnictví, výkaznictví).
Obrázek - Koncept budování Státní pokladny - role
Proto, aby byla daná země schopná reagovat na stále silnější tlak veřejnosti, musí být připravena na přijetí nejlepších praktických zkušeností v oblasti řízení Státní pokladny.
Státní pokladna představuje základní stavební kámen při budování systému optimalizovaného finančního řízení veřejných zdrojů. Moderní představa systému Státní pokladny je tvořena základními rysy v podobě kontrolních a podpůrných funkcí při rozhodování o tom kolik, jakým způsobem a na co jsou využívány prostředky z veřejných financí.
V obecném rámci veřejných financí Státní pokladna hraje větší či méně významnou roli v oblastech:
-
přípravy, realizace a kontroly čerpání státního rozpočtu,
-
denního řízení platebního styku včetně kontroly finančních toků na státních účtech u bankovních ústavů včetně monitoringu operací souvisejících s mimorozpočtovým financováním,
-
řízení státního dluhu a státních garancí,
-
účetnictví státu a finančního informačního systému veřejné správy,
-
řízení likvidity státu.